Brev:
Mange bleskift om natten
13. august 2010
Alder:
7 mdr.
Mange bleskift om natten
Hej Helen
Håber du kan hjælpe. Jeg har en dreng, Kasper på 7 måneder, som altid har været god til at komme af med noget i bleen. Indtil for nylig var det vel på et fornuftigt niveau, måske 5 gange om dagen, i perioder har det været over 10 bonusbleer om dagen.
Nå men for snart 14 dagen siden fik han rigtig diaré. I 2 døgn tror jeg at jeg skiftede ham 25 gange i døgnet (nok til at vi måtte have en ekstra affaldssæk den uge!). Den stilnede ikke rigtigt af, så jeg ringede til min læge, da det havde stået på i 4-5 dage. Det løber jo tit ud af bleen og skaber en masse vasketøj og så forstyrrer det ham i hans søvn. Han kunne max sove 2 timer, så vågner han med bleen fuld.
Nå men min læge mente at det nok var en infektion, da bleerne en overgang var spinatgrønne, og spurgte til hans almentilstand, som er fantastisk - han griner, pludrer og prøver at kravle. Han ligger sig fint til at sove. spiser ved måltiderne. Har ikke feber og er ikke svag. Totalt upåvirket ellers.
Nå weekend kommer og så mærker jeg at han har fået sin første tand! Aha tænker jeg, det forklarer den røde rumpe og at hans mave er slået i stykker, så vi forsætter derudaf og håber på det bliver bedre - men det gør det ikke rigtigt. Jo han laver ikke 25 bleer i døgnet nu, måske 12-15. Men det virkelig trælse er at hver eneste nat skifter jeg ham 2-5 gange. Jeg får altså ingen sammenhængende søvn og er efterhånden ret så smadret.
I nat var ret klassisk: Han vågner ved midnatstid og er sulten, mens jeg ammer, falder han til ro og lige inden han døser hen fylder han bleen - af sted til puslebordet og skifte, passer på med dæmpet lys, får det hurtigt overstået, snakker ikke med ham imens, tilbage i værelset... nu sover han næsten... BAM! så fylder han en ny ble. historien gentager sig. tilbage i værelset der er nu gået en time. ammer ham i søvn skal lige til at ligge ham over, så fylder han en ble på ny. Øv skifter ham - og nu er han rigtig vågen - vi går ind i stuen. Der er nu gået 2 timer. Jeg venter på at han gaber før jeg forsøger igen.
Og sådan er det ca. hver nat. Om dagen er den stensikker at der er noget i bleen hver gang han vågner for en lur og tit når han bare sidder/ligger og leger.
Er der overhovedet noget jeg kan gøre eller er han bare sådan en der laver mange bleer? Han har altid været en stor kraftig dreng (Han var 4350 gram ved fødslen, nu vejer han ca 11 kg).
Jeg synes han spiser store portioner mad. Til frokost får han øllebrød lavet på 100-150 ml modermælkserstatning med lidt frugtmos, til aftensmad får han grøntsagsmos (3 mellemstore kartofler plus andet grønt), nogle gange med lidt ris og kød, og modermælkserstatning. Ellers er det amning for resten. Jeg har prøvet med morgengrød - havregrød- , men om morgenen gider han ikke skeen. Til frokost og aften skovler han ind.
Jeg ammer således morgen, formiddag, eftermiddag, puttetid og nat efter behov. Det er måske i overkanten? Vi har på fornemmelsen at han ikke har så veludviklet en fordøjelse. Vi har flere gange fundet hele stykker mad i bleen når han har smagt f.eks. lidt melon eller lidt fisk.
Han har ingen mavesmerter. Det ved jeg fra hans storesøster (hun er 4 i dag) hvordan det er. Hun havde mælkeallergi og hendes mave blev helt spændt og hun kunne vride sig i smerte i op til to timer og så græd hun rigtig meget. Ham her græder nærmest aldrig. Jeg kan jo godt snakke med lægen igen, men han fejler jo ikke noget. Det er bare et ubelejligt tidspunkt for os at skifte ble. På den anden side synes jeg også det er unormalt mange gange i døgnet og at konsistensen i hvertfald ikke er normal hele tiden.
Afføringen veksler meget fra normal til tjæreagtig, som da han var helt nydfødt, gul med slimklatter og ufordøjet madrester, som om tarmen er meget generet og grøn spinat eller tørre flager uden væde.
Kan det virkelig stadig være de tænder der spiller ind? Jeg er ved at være desperat for at sove om natten. Og det er han også kan man se. Han holder fint sin rytme med formiddags- og eftermiddagslur og er nem at ligge ved 19-20 tiden, men så er det jo så bare at han vågner igen og igen og igen. Indimellem er vi heldige at han tager 4 timer i et stræk sidst på natten. Men det er ikke hver nat.
Nogen gode forslag til at få antallet af bleer ned?
Hilsen